2021-12-14 00:00

Flygrost är något det talas om mer och mer men vad är det egentligen har hur får man bort det?

Du har säkert sett de där små gul/orangea prickarna på sidorna och bak på bilen. Det kallas flygrost och är små järnpartiklar som virvlar upp från framförallt dubbdäck och kommer därav mest på vinter. De sätter sig hårt i lacken och börjar efter ett tag att rosta och får då sin gula färg, enda sättet att tvätta bort det är med ett dedikerat medel som löser järn. 

De så kallade flygrostlösarna som finns nu som skiftar färg har inte funnits speciellt länge på marknaden och de var verkligen en revolution som förändrade marknaden och rekondarnas sätt att jobba när de kom. Tidagare har man fått använda syra eller rengöringslera för att få bort flygrost men båda har sin nackdelar. Syra kan förstöra både lister och rutor och kan vara otäckt för användaren och efter man har använt lera måste man polera bilen då den oftast orsaker repor och ger en lite matt yta. Med de moderna flygrostlösarna lyckades man göra en ph-neutral produkt som löser järnpartiklar som bara en syra gjort tidigare. Det innebär att man nu kunde använda flygrostlösaren på hela bilen inklusive rutor, lister, plast etc utan att behöva oroa sig att något skulle förstöras.

Utöver själva flygrosten brukar det även finnas gott om järnpartiklar som man inte ser på lacken. Det kan exempelvis vara från industrier eller om man ofta står parkerad nära en järnväg där tågen passerar, järnpartiklar "flyger" då genom luften och landar på bilen. Då är det istället mest på huv och tak, det brukar synas väldigt tydligt när man sprayar produkten och man ser att det blir helt lila på huven även fast man inte tidigare sett några direkta föroreningar på lacken. En flygrostlösare är helt enkelt något man absolut bör använda minst ett par gånger om året för att hålla lacken fri från föroreningar som kan orsaka skada och rostbildning.

Vi har ju ett gäng flygrostlösare, vad skiljer mellan produkterna?

Vi har Mafra Fallout, Mafra Iron Sniper och Labocosmetica Sidero. Tre produkter som gör mer eller mindre samma jobb men på lite olika sätt, i olika koncentrationer och med lite olika egenskaper. 

Gemensamt för nästan alla flygrostlösare är ämnet ammonium mercaptoacetate (Natriumtioglykolat). Det är det aktiva ämnet som löser rosten/järnpartiklarna och det som ger den karakteristiska färgförändringen när den regarerar med järn. Det är även det ämnet som ger den klassiska lukten som de flesta säkert känner igen från denna typen av medel. Utöver det kan det finnas alkohol och någon form av tvätt-tensider som hjälper till att rengöra och lösa övrig smuts. 

Koncentrationen av Natriumtioglykolat är det som framförallt skiljer mellan olika produkter på marknaden och det är det som oftast avgör priset tillsammans med hur mycket andra aktiva ämnen det finns i produkten. Desto högre koncentration av Natriumtioglykolat desto effektivare på järn och desto mer kan det gå att blanda produkten och ändå få bra lösande effekt. 

Mafra Fallout är den minst koncentrerade av våra flygrostlösare och därför också den billigaste vi har. Med det sagt betyder det absolut inte att den är dålig eller har ovanligt låg koncentration, det betyder bara att den är mer som de "vanliga" flygrostlösarna man kan köpa på bensinmackar och i bildelsbutiker. En effektiv och helt klart väldigt privärd produkt som är färdig att använda (ska ej blandas med vatten). Innehåller inte så hög koncentration rengörande ämnen så den tvättar inte så mycket utöver järnpartiklarna.

Mafra Iron Sniper är den flygrostlösaren vi säljer mest till professionellt bruk. Mycket effektiv på flygrost och mer koncentrerad, tillräckligt koncentrerad för att kunnas blandas upp till 1:2 med vatten. Luktar ganska gott för denna typen av produkt och innehåller mer tvätt-tensider än Fallout vilket gör att den har en mer rengörande effekt. Torkar långsammare än Fallout vilket gör att den kan ligga på och verka längre. Finns även på 20L dunk vilket gör den idealisk för storförbrukare.

Labocosmetica #Sidero är vår absolut bästa flygrostlösare. Det är den mest koncentrerade och har högst halt aktiva ämnen vilket gör att den går att blanda ut ända upp till 1:4 och ändå få bra effekt. En stor fördel med Sidero är att den är i gel-form vilket gör att den stannar kvar väldigt bra på vertikala ytor och kan ligga kvar och verka längre. Den har en unik funktion som gör att den behåller sin gel-form och sina vidhäftande egenskaper trots att man blandar ut den med vatten. Sidero är också den flygrostlösaren vi har som rengör/tvättar övrig smuts bäst då den innehåller högst del tvätt-tensider. Det är det som gör den så otroligt bra som fälgrengöring också eftersom det oftast finns en hel del annan smuts än bara bromsdamm på fälgarna. Ytterligare en unik egenskap med #Sidero är att den även löser kalk, det gör att den blänker upp ytan väldigt fint efter tvätt.