Alkalisk avfettning, kallavfettning, syra, järnbottagare är namn du kanske stött på om du är bilvårdsintresserad. Men vad innebär de olika namnen egentligen och vad ska man ha dem till?
Om du kikat runt på olika bilvårdssidor på Facebook och på resten av internet har du säkert sett några av de ovan nämnda namnen. Detta är olika produktkategorier som beskriver vilken typ av produkt det är och vad de har för egenskaper. Om man lär sig grunderna om kemin kan man enklare veta vad man ska använda för typ av produkter till en viss typ av smuts eller underlag oavsett vilket märke man har tillgång till. För att förstå det bättre måste vi först försöka komma ihåg vad vi lärde oss i skolan om PH-skalan. Vi börjar idag med syror och alkaliska medel, fortsättning följer...
En liten uppfräschning: PH-skalan är en skala mellan 1-14 som mäter balansen mellan vätejoner och hydroxidjoner. Desto fler vätejoner, desto surare värde och tvärtom. Låg siffra=surt, hög siffra=basiskt, mitten=neutralt. Det var en kort förklaring av PH-skalan. Vad har då den med bilvård att göra? Jo, de flesta kemikalier (inte alla faktiskt) hamnar någonstans på PH-skalan. Beroende på vart de hamnar så har de olika användningsområden, olika egenskaper och olika faror man ska undvika.
Sura medel:
Vi börjar med sura medel som passande nog oftast kallas för syror i bilvårdsvärlden. PH-värde mellan 1-6. De främsta egenskaperna med syror inom bilvård är att de löser rost(järnpartiklar) och kalk. Till exempel till flygrost, rostrinningar, inbrännt bromsdamm och kalkfläckar från tvätt eller surt regn. Om du till exempel har problem med gult inbrännt smuts på fälgar så är det syra som är det enda som biter på det, en alkalisk fälgtvätt kommer inte att lösa upp det oavsett hur starkt du blandar den och hur effektiv den är. Däremot är inte syror lika bra på den vanliga vägsmutsen och kan även slita på bildelar innanför fälgarna som bromsok och bromssköldar, det är därför inget som ska användas varje tvätt utan bara i nödfall när smutsen har suttit väldigt länge. En syraprodukt kommer även att behövas om du exempelvis har stått bredvid ett stenbrott/stenhuggeri med mycket slipdamm i luften som lagt sig på bilen, när det sedan regnar på det dammet kommer det bildas och kalkbeläggning som endast kan tas bort med hjälp av en syra. Rostfria tankar, lådor och avgasrör på lastbilar är också några utmärkta exempel där man kan ha stor nytta av syror då det löser oxider och blänker upp ytan och även om du fått rostrinningar från skruvar eller bultar så är det syra som löser det problemet. Syror blandas oftast ganska lite eller inget med vatten.
Sammanfattning: Syror tar bort rost, järnpartiklar, oxider, kalk, betong. Syror tar INTE bort insekter, sot, diesel, fett, asfalt.
Syror kan användas på: Lack, rostfritt, plåt, vanliga fälgar. Syror ska INTE användas på: Aluminium, krom, glas, däck. (De tre förstnämnda kan gå om det är en "snäll syra" som är väl utblandad, kontakta din säljare om du är osäker)
Syror i vårt sortiment: Cromobrill, Splendorlega, Resolver, Cemsolv.
Alkaliska medel:
Om vi då går till motsatta sidan av skalan, till de höga PH-värdena, så hittar vi basiska medel eller alkaliska medel som de oftast kallas i bilvårdsvärlden. PH-värde mellan 9-14. Alkaliska medel används för det mesta oftare än syror då de har fler användningsområden och är mer (oftast) skonsam för bilens olika material än vad syror är. Alkalier används både ut- och invändigt i olika varianter. Alkaliska medel tar bort insekter, fett, olja, diesel, trafikfilm och vanlig vägsmuts. Därför är denna typ av medel mer eller mindre ett måste att alltid använda som förtvätt till bilen vid varje tvätt då någon av de tidigare nämnda sakerna alltid finns på bilen. Alkalisk avfettning kan med fördel användas över hela bilen för att ta de olika typerna av smuts som finns överallt, även fälgarna och tak. Alkalisk avfettning tar den allmäna vägsmutsen och färskt bromsdamm väldigt bra på fälgar, den tar däremot inte inbrännt smuts som suttit i månader. Den rengör även däcken väldigt bra, syror ska man undvika att få på däck. Alkalisk avfettning blandas för det mesta väldigt mycket med vatten, i alla fall våra medel som är väldigt koncentrerade. Att blanda starkare än rekommenderat gör inte att det blir bättre, det blir bara svårare och spola av och man riskerar att det förstör lister och känsliga delar. Ofta har man en starkare blanding till just fälgarna bara och eventuellt en något starkare blandning till just insekterna i fronten om de suttit länge. Som ni kanske sett på vår webshop har vi en uppsjö av alkaliska avfettningar och ännu fler finns. Alla har sin egen egenskap som utmärker just den produkten. Den finns högskummande, lågskummande, med glans, utan glans, extremt kraftfulla, mindre kraftfulla, finare råvaror, enklare råvaror etc. Alla kan hitta en variant som passar för just deras behov. Även i golvskurmaskiner är det för det mesta väldigt utspädda alkaliska medel som används. Invändigt används alkaliska medel till klädseltvätt, rengöra mattor, rengöra skinn, rengöra plast och insteg etc.
Sammanfattning: Alkaliska medel tar bort insekter, frafikfilm, sot, diesel, olja, fett. Alkaliska medel tar INTE bort: Rost, asfalt, kalk, oxider, betong.
Alkaliska medel kan användas på: Lack, vanliga fälgar, däck, glas, golv, plast, järn. Alkaliska medel ska INTE användas på aluminium, krom, mässing. (undantaget för aluminium är Pr1 och Jedy SF som är säkrare på just det).
Några exempel på alkaliska medel i vårt sortiment: Supermafrasol, 8plus, Jedy Super Foam, Unika The Cleaner PR1, Power Wheel, Pulimax, Pulimoquettes mm.
Neutrala medel:
Sedan har vi förstås neutrala medel. PH- värde runt 7. När man har använt antingen alkaliska medel eller syror vill man alltid avsluta med ett neutralt medel för att återställa balansen på ytan. De vanligaste netruala medlet inom bilvård är schampo, det har vi nog alla använt någon gång. Fönsterputs är också ett medel som brukar vara netralt. Det är det mest skonsamma både för bil och för oss som använder det, det är därför vi utan problem kan stoppa ner handen i hinken utan några problem. Om du stoppar ner handen i en dunk med alkalisk avfettning kommer det garanterat att kännas... (gör inte det!!) Neutrala medel kan användas på alla ytor och material utan att riskera något, men det är heller inte speciellt kraftullt på någon typ av smuts. Schampo använder man för att få bort den sista lilla smutshinnan som kräver "mekanisk bearbetning".
På sista åren har det även kommit en typ av produkt som går lite mot vad vi tidigare lärt oss, neutrala järnborttagare. En typ av produkt som verkligen exploderat sista åren och som ofta utmärker sig med sin lila färgskiftning och speciella lukt. Det är alltså en produkt som är PH-neutral och helt säker på alla ytor men ändå löser rost som en syra tack vare sina speciella ingredienser, verkligen en revolution som har underlättat borttagning av flygrost enormt. Där man tidigare använde syror som riskerar att förstöra material om det hamnar fel kan man nu ösa på med denna typ av medel utan ett problem i världen. De är ofta väldigt effektiva på bromsdamm också då det består av järnpartiklar.
Sammanfattning: Neutrala medel löser endast lättare smuts och är säker både för användaren och för bilen.
Neutrala medel kan användas på: Allt!
I nästa del kommer vi att gå igenom petroleum/lösningsmedelsbaserade produkter och även säkerhetstänk vid användning av kemikalier.
Detta är en liten försmak på vad du kan lära dig på våra bilvårdsutbildningar. Det här fast mycket djupare och mycket mer kommer du att lära dig hos CD Bilvårdsprodukter Car Detailing & Car Wash Academy. Varmt välkommen att höra av dig till oss eller boka din utbildning direkt här på hemsidan.
I'd be very thankful if you could elaborate a little bit further.
Thanks! dildok3 - <a href="https://xvj3gsdfghhfies.link/tags/dildok3/">https://xvj3gsdfghhfies.link/tags/dildok3/</a> -
Skriv en kommentar: