Kalkfläckar på bilen är oftast ett resultat av slarvig avtorkning efter tvätt eller helt enkelt att man helt och hållet har valt att hoppa över att torka bilen. När vattnet sedan torkar blir det ringar och rinningar efter vattendropparna som sätter sig hårt i lacken. Under backspeglarna brukar vara ett klassiskt ställe att se en rand från vatten som runnit fram efter tvätt och torkat in. Har du mycket kalk i vattnet från exempelvis en egen brunn kan det räcka att hoppa över torkningen en tvätt för att få vita/gråa kalkfläckar över hela bilen, i andra fall kan det bygga på över tid. Det kan också komma kalkfläckar om du kört i kalkrik sand/grus och det har lagt sig en dammhinna på bilen. När det sedan regnar blir det fläckar där dropparna har legat och torkat. En annan sak som blivit populär sista åren är en "underhållstvätt" eller "snabbtvätt" där man bara foamar bilen utan att svampa efter. I och med att du inte svampat bilen kan du heller inte torka den vilket såklart kommer orsaka mycket kalkfläckar. Ska du göra detta, använd i så fall någon form av kalkfilter till tvätten eller gör det på en tvättstation där de har avjoniserat vatten.
Det bästa är att göra något åt dessa fläckar så snart som möjligt då det sätter sig hårdare och hårdare desto längre det får sitta pga av sol som bränner in det i klarlacken. Vad ska du då göra åt fläckarna?
Steg 1: Använd vårt kalklösande schampo #Purifica. Det är det första steget att testa med om kalkfläckarna är relativt färska och om det inte är extremt mycket. Det är enkelt och smidigt och kräver inget direkt extrajobb då du använder det som ett vanligt schampo. Beroende på hur mycket kalk det är kan man antingen blanda den 1:60 i tvätthinken eller 1:10 i en sprayflaska. Vid blandning i sprayflaska, spraya på ett par paneler och vänta någon minut och svampa sedan i medlet. Upprepa vid behov.
Steg 2: Använd vår starkare kalklösare #Energo. Räckte det inte med #Purifica så är #Energo nästa steg. Det är en riktigt problemlösare och är mycket troligt en av marknadens absolut mest effektiva kalklösare. Den blandas normalt 1:3 i en sprayflaska. Används efter du schamponerat bilen med det vanliga schampot då lacken är helt ren. Spraya en panel och vänta 1-2 minuter så den hinner verka och börja lösa kalkhinnan. Svampa sedan panelen noggrannt och vänta ytterligare cirka 1 minut. Spola sedan av. Kan även med fördel användas på framrutan då där ofta samlas mycket kalk och inbäddat smuts. OBS Används ALDRIG i koncentrat eller blandad starkare än 1:2 på rutor.
Steg 3: Har kalkfläckarna suttit länge och bränts in i lacken år efter år kan det vara så att inte ens #Energo tar fläckarna om de är riktigt grova. Då är det sista steget att polera bilen. Till kalkfläckar har vi märkt att microfibertrissor är det mest effektiva. Även trissan Tufted Foam rengör lacken väldigt bra från kalk och insekter etc. Polera och sprita sedan ytan för att kontrollera att allt är borta. Var sedan noggrann med allt ALLTID torka bilen efter tvätt. Det tar inte lång tid och det kan spara dig många kronor och timmars besvär med att få bort fläckarna om det vill sig illa.
-
#Labocosmetica - Italian Laboratory Car CosmeticsUnikt kalklösande schampo för underhåll av keramiska lackskydd och djuprengör...från 299,00 SEK
-
#Labocosmetica - Italian Laboratory Car CosmeticsAvlägnsar hårt sittande kalkfläckar och surt regn179,00 SEK
-
682,00 SEK
Produkter som nämns i nyheten
basis to obtain updated from most up-to-date reports.
Skriv en kommentar: