Att polera bilen kan verka skrämmande och svårt för många men så behöver det absolut inte vara. Här är våra bästa tips för att lyckas med att polera bilen.
1. Tvätta noga
Att bilen är 100% ren är en förutsättning för att poleringen ska bli bra. Det är även viktigt för att hålla polerrondeller i bra skick så man kan använda dem fler gånger. Vi brukar rekommendera att tvätta bilen på följande sätt innan polering:
- Kallavfettning. Låt verka cirka 5 minuter. Tex Advanced Degreaser Tix Plus.
- Alkalisk avfettning. Lägg direkt på kallavfettning. Vänta cirka 2-3 minuter och spola sedan av. Tex Labocosmetica #Primus
- Flygrostlösare. Lägg på hela bilen och vänta cirka 5 minuter. Finns det någon asfalt kvar kan du spraya på kallavfettningen direkt i flygrostlösaren fläckvis där det är prickar kvar. Tex Labocosmetica #Sidero.
- Schamponera. I och med att bilen ändå ska poleras och bara bli så ren som möjligt kan man schamponera direkt i flygrostlösaren för att få extra effekt av den. Men använd vanligt schampo i hinken för att få mer smörjande och rengörande effekt. Spola sedan av och torka bilen. Tex Labocosmetica #Semper.
2. Lera
Även fast man använder alla kem i världen så kommer man inte få bort absolut allt smuts som sitter i lacken. Därför rekommenderar vi att man alltid lerar innan polering. Oftast brukar man känna stor skillnad på slätheten på lacken efter man lerat trots att man tvättat i alla steg ovan. Det är smuts som annars hade hamnat i polertrissan. Det kan både orsaka polerrosor, repor och att polerrondellen blir smutsig och förstörd. Använd leran tillsammans med ett dedikerat smörjmedel för att undvika extra repor. Hos oss hittar du tex Mafra Clay som lera och #Lubrifica som smörjmedel.
3. Polera
Att polera med de moderna oscillerande polermaskinerna är ganska lätt och något i stort sett alla klarar av att göra och få ett godkänt resultat med redan första gången. Många är rädda för är att bränna lacken, men med en oscillerande maskin är det mer eller mindre omöjligt att "lyckas" med det. Då får du i så fall hålla maskinen på samma ställe i 5 minuter innan det börjar bli risk för att gå igenom klarlacken. Det är vid skarpa kanter och veck man får vara lite försiktig och inte polera direkt på kanten. Det är också mycket mindre risk att få polerrosor med en oscillerande maskin än med en klassisk roterande.
När du börjar polera är det lämpligt att börja testa sig fram på en mindre yta vad som fungerar på den bilen och om du tycker resultatet blir godkänt. Det optimala är alltid att "komma undan" med ett så fint medel och snäll pad som möjligt för att undvika mycket efterarbete. Så börja testa på en yta med ett medium polermedel och en mediumpad och se hur resultatet blir. Tycker du att ytan ser tillräckligt bra ut för dina krav kör du vidare med den kombinationen. Tycker du att det blir mycket repor kvar behöver du testa med ett grövre medel och antagligen en hårdare pad. Tänk på att desto grövre kombination du kör desto mer efterarbete krävs för att få maximal glans. Att köra ett grovt polermedel tillsammans med en grov pad kräver alltid att man kör ett finare steg efter för att få optimalt resultat. Om du kör en lite snällare kombaination räcker det oftast med ett steg polering. Det är helt upp till dig vilken nivå du vill lägga dig på och hur mycket tid du är villig att lägga, och skicket på bilen förstås. Får många räcker det med ett stegs polering för att få lite mer lyster och glans, och vissa vill ha bort varenda liten repa. Det går att lägga hur mycket tid som helst egentligen om man vill ha ett hundraprocentigt resultat.
Vi brukar rekommendera att polera på en yta av cirka 40x40cm åt gången. Kör den ytan i cirka 1-2 minuter, torka av polermedlet och kontrollera resultatet. Ser det bra ut går du vidare och gör samma process på en ny yta. Är det repor kvar kör du en till omgång på samma yta. Låt maskinen jobba och rör den långsamt i sidled, och kör överlappande drag. Du behöver/ska inte trycka ner maskinen, det räcker med handens vikt på. Vi kör oftast på 3-4 i hastighet på Rupes och Gladius oscillerande maskiner. Ta cirka 3-4 små ärtor med polermedel på paden, absolut inte mer. För mycket polermedel kläggar igen paden, gör det svårt att torka och gör polerresultatet sämre.
Det är även viktigt att rengöra polerpaden regelbundet. Dels för att bli av med smuts och dels för att bli av med överflödigt medel. Du kan antingen använda en hård borste, tryckluft eller optimalt, vår Pad Washer från Lake Country. Oftast är det lämpligt att rengöra paden efter varje panel. Använd även fräscha och rena microfiberdukar av fin kvalitet när du torkar av polermedlet, tex vågra gröna dukar.
Om du verkligen vill kontrollera resultatet av poleringen till 100% ska du använda Labocosmetica #Veritas. Det är en sprit/prep som tar bort oljor, smörjmedel, fett, fillers och annat som kan finnas i polermedel som gömmer repor. Om resultatet fortfarande är lika bra efter Veritas kommer det aldrig att komma fram några repor i efterhand som eventuellt gömts av polermedlet.
Att sedan komma vidare från en godkänt resultat till ett superresultat kräver tid och träning, träning, träning. Att lära sig hur olika lacker fungerar, hitta rätt hastighet på maskiner och dina rörelser, hitta rätt kombinationer med polermedel och pads, hur länge man ska polera mm. Men med en bra polermaskin, bra polermedel och bra pads från oss kommer du långt även som en glad amatör.
4. Skydda
Efter polering vill man gärna ha på någon form av skydd på lacken. Det finns mycket att välja på. Vax, hybdridvax, sprayvax, keramiska lackskydd, teflonlackskydd, polymerlackskydd etc. Det hänger helt på budget, erfarenhet och vad man är ute efter i ett skydd. Vi går in mer på dessa olika skydd i nästa artikel.
-
Vår storsäljare Advanced Degreaser i en plus-version. Denna nya kallavfettn...från 119,00 SEK
-
#Labocosmetica - Italian Laboratory Car CosmeticsUppdaterad formula! Koncentrerat alkaliskt högskummande förtvättsmedelfrån 209,00 SEK
-
#Labocosmetica - Italian Laboratory Car CosmeticsUnik koncentrerad flygrostlösare i gel-form med kalklösande egenskaper.från 209,00 SEK
-
#Labocosmetica - Italian Laboratory Car CosmeticsNeutralt och superkoncentrerat högskummande schampofrån 198,00 SEK
-
#Labocosmetica - Italian Laboratory Car CosmeticsLättarbetat grovt polermedel för repborttagning på slitna lacker.från 249,00 SEK
-
#Labocosmetica - Italian Laboratory Car CosmeticsMedium polish för alla typer av lacker.från 269,00 SEK
-
Lake Country ManufacturingMicrofiberrondell av absolut högsta kvalitet och med lång hållbarhet. Finns i...från 215,00 SEK
-
Lake Country ManufacturingHeavy Duty Orbital (HDO) serien är polertrissor speciellt designade för att e...från 172,50 SEK
-
Rengöringshink för polerpads! Detta är 4:e generations patenterade Pad Washe...2495,00 SEK
-
Ma-Fra - Cosmetics for your CarVåra mest sålda mikrofiberdukar för alla ändamål.235,00 SEK
Skriv en kommentar: